DST interjú avagy evezzünk egy kicsit mélyebb vizekre…

DST Dub Fact - Dubstepmusic.hu

Ma estére egy meglepetéssel szolgáltunk nektek. A magyar dubstep szcéna egyik meghatározó alakjával készítettünk interjút, íme:

Dubstepmusic.hu: Te vagy a magyarországi dubstep egyik úttörője, akikben régebb óta él a tört ütemek szeretete azok mindenképpen ismernek téged, de sokan csak most ismerkednek az ilyen stílusú zenékkel, ezért megtennéd, hogy mondanál pár szót magadról, mint Dj és producer?

DST: 2002-ben kezdtem el lemezeket vásárolni, és az előtte eltévedt 1-2, mai szemmel komolytalannak tűnő alkalomtól eltekintve akkortól kezdve kezdtem el dj-zni. Vidéki voltam addig, egy Szolnok melletti kisebb városban, Tiszaföldváron laktam, akkor a főiskola elvégzése után költöztem Budapestre dolgozni és triplaszaltóval vetettem magamat bele a város akkor is nyüzsgő zenei életébe. Először breakbeat-et játszottam, már akkor is a dub-os break-ek volt az egyik fő profilom, a másik irányban pedig a glitchy electrobreaks vonalon zenéltem és producerként is ilyen furcsa glitchy breakbeat-ek voltak az első komolynak mondható produktumok. Első megjelenéseim is mind glitchy breakek voltak és az eddigi legkomolyabb és szakmailag leginkább sikernek mondható sikerem is glitchy break volt, a “We Are Robots” amikor megjelent a Chi-n és egy 7CD-s válogatás elektronikus zenei lemezén, amely egész Magyarországot hivatott bemutatni zenei téren. A cím is árulkodik arról, hogy a robotok világa és a sci-fi-mániám jelentősen befolyásolta már akkor is, amit zenei téren képviseltem. Ez tulajdonképpen ma sincs másképpen, jelenleg ezt a hangulatot a kanadai filthy dubstep-ekben és a glitch-hop-ban találom meg. Volt egy köztes időszak, amely nem vág a képbe ebből a szempontból, 2006-2010 tulajdonképpen majdnem csak dubstep-pel foglalkoztam, annak is a dubosabb oldalával, ami viszont a semmiképpen nem robotok világa, van a kettő között kapocs, de ebbe most ne menjünk bele mélyebben. A dubstep egy vírus volt 2004-2005-ben és sorra “fertőzte meg” az embereket és engem is teljesen rabul ejtett, kimondhatatlan és érthetetlen módon tettem félre az addigi zenéket és csak kapkodtam a fejemet, hogy mi történik itt emberek? Visszatérve a kérdésre: producerként mindig a basszus állt a középpontban, glitchy-break-jeim egyedinek mondott hangzású csavarodó basszusokkal voltak tűzdelve. Dj-ként pedig mindig arra törekedtem, hogy több legyek mint egy kizárólag slágereket játszó diszkós. A dj számomra ebben legalább több a diszkósnál. Mindig el szoktam mondani, hogy úgy tanultam meg lemezjátszón keverni, hogy sosem volt otthon saját pultom, kizárólag haveroknál tudtam gyakorolni ritkán, és gyakorlatilag partikon tanultam meg keverni, ami elég kemény feladat volt, nem volt idő tökölni, bele a mély vízbe, aztán nyomjad. Ma is 2 szíjas lemezjátszóm van csak, azokon tudok legalább mixelgetni picit, amikor előkaparom a régi vinileket, mival ma már ritkán veszek lemezeket, inkább digiben vásárolok. Keveréseknél inkább a techno-s keveréseket preferáltam mindig, tehát tovább együtt tartani a zenéket és szeretem amikor 2 zene összekeverésénél valami új és energia szabadul fel egy bulin. Ezen kívül a szettjeimben szeretek hullámozni, lerombolni, majd újra felépíteni, mélypontok és csúcspontok kövessék egymást, a közönség figyelmét mindig tudni kell fenntartani, legyen szó mélyebb ciklusról, vagy felpörgésről, nem jó végig darálni, unalmas.

Dubstepmusic.hu: Mikor kezdtél el komolyabban zenével foglalkozni? Nálad,hogyan zajlott a kezdeti útkeresés? Gondolom sok műfajba belekóstoltál,mesélnénk nekünk erről az időszakról?

DST: Persze, mindig is nagy zenemániás voltam. Nekem egy átlagos hétköznapi embernél sokkal többet jelent a zene. Egyszerűen nekem a csend nagyon zavaró. Valami kell, szóljon mindig, rádió, tv, akármi, kb.audio-addict vagyok és kb.mindenevő, de a mai kereskedelmi tévés tömegkultúrától és celebmajomkodástól viszont nagyon messze menekülök. Zenei mániám gyerekkorom óta megvolt, de 16-17 éves korom környékén fordultam komolyabban az elektronikus zenék felé, egy svájci goa-trance partyra keveredve fertőzött meg engem az egész partykultúra. Vidéki lévén, nekem 1996-ban még nagyon nehéz volt értelmes elektronikus zenéhez jutni, mert 1-2 ker-rádiós műsort leszámítva, ezen a környéken valami misztikus “izé” volt a house és a techno, amit a Scooter-rel azonosítottak és a jungle pedig totál ismeretlen volt. Nálunk a Tilos Rádió egy legenda volt és csak szerettem volna hallgatni, az internet pedig még nagyon ritkán volt elérhető. Nos szóval hazajövök Luzernből a goa kazijaimmal és nézem a haverok értetlen tekintetét, hogy mi a jó isten tetszik nekem ebben nekem, amikor nincs is benne “tuc-tuc-tuc”, csak az acid-es tekergetés és nem 3 perc egy zene, hanem 8-10. Na innentől fogva elindultam egy spirálon az elektronikában befelé és gyűjtöttem magamba az impulzusukat. Nekem minden kellett: detroit techno, acid, absztrakt hip-hop, minimal, jungle, goa, ambient, experimental stb. Mindig úgy éreztem, ez az én igazi világom, az én utam, ezen kell továbbmennem, mert ez az életem, ez működtet, mozgat. Megjelent a Freee magazin: olvastam> Cd-kről tanultam jump-up dnb-t keverni egy havernál 1-2 hetente és jött az elérhető internet, faltam az infókat. Amikor Budapesten dolgozni kezdtem és végre volt pénzem lemezeket vásárolni akkor bejött Tipper és a glitchy-break meg a breakbeat és utána így tovább, ahogyan az előbb mondtam történtek a dolgok. “Jó társaságba keveredtem” és bejutottam a Tilos-ba, egy álom vált valóra és rengeteg embert ismertem meg a pesti underground szcénában. Én komolyan ajánlanám, hogy minden mai fiatalnak legyen olyan útja mint nekem, mert legalább megtanulnák tisztelni és értékelni a zenét. S még egy valami ami nagyon fontos és ma nagyon hiányolom: a tolerancia. Ez az egész techno-kultúra anno a másság iránti toleranciáról is szólt. Ma látod te a gyerekeket tolerálni a másik zenei ízlését? Nem. Szomorú. Ez van.
DST – Robo-hop-funk

Dubstepmusic.hu: A facebook oldaladon azt írod, hogy 2006-tól szinte csak dubstep szetteket kezdtél el készíteni, mert úgy érezted, hogy ez lesz a “jövő zenéje”. Ezt akkor miből gondoltad, hiszen akkor itt Magyarországon még híre-hamva se volt a dubstepnek…

DST: Jó kérdés. Mint ahogyan az előbb említettem, van azért kapocs a dubstep és a glitchy-break között. Si Begg volt a kapocs, hiszen a dubstep gyökere a 2step garage-ből redukálódott, indukálódott dark2step, pre-dubstep volt, ami viszont nagyon hasonlított Si Begg zenéinek világára: atonális basszusok, töredező beat-ek, váratlan kiállások. A pre-dubstep és a glitch-breaks is nagyon experimentális breakbeat volt és emiatt fogott meg az izgalmassága. Aztán egyre több dubstep lett és amint mondtam, ez az egész egy vírus volt. A korai dubstep-nek a dub és keleti motívumok ellenére is volt valami futurisztikus aurája és egyszerűen szerintem 2006 totálisan a dubstep betöréséről szólt. Minden mást a háttérbe szorított. Nem lehetett nem észrevenni, nem lehetett elmenni mellette. Én pedig mentem az orrom után és úgy láttam, nekem nagyon megy pont az ami sok más dj-nek pont nem megy: a nyakatekert beat-ek összeillesztgetése. 2007-ig még nyomtam a glitch-et is, de 2007-ben beindult a Dub Phase is és pár évig még a glitchy repertoáromat is a háttérbe szorította a dubstep. 2009-ben kezdtem ébredni a “kómából”. 2010-ben pedig robbant a filth és visszajött vele együtt a glitchy véna is.

Dubstepmusic.hu: Most nem kötekedni szeretnék, de szerinted mi is az a dubstep? Mit gondolsz ennek a műfajnak a jelenéről és a jövőjéről, hiszen egyre-másra jönnek létre az újabb tört ütemű műfajok és talán a dubstep fogalma is egyre inkább átértékelődik.

DST: A dubstepbe nálam sokkal szélesebb zenei spektrum belefér, ez is a tilosos műsorom szlogenje: “dubstep on a real wide spectrum”. Én a dubstep-et 2008 óta úgy látom egy önismétlésbe fulladt, vagy erőltetetten, rákényszerítetten újító zenékre húzzák rá hogy dubstep. Nekem pont annyira nem dubstep egy dubstepnek bélyegzett minimaltechno munka, mint egy filthstep, vagy fordítva: pont annyira az! A dubstep nekem épp annyira szól a sub-ról, mint a halfstep ritmusképletről. Én nem zárom ki a filthy vonalat a dubstep-ből. Csak szerintem van egy classic dubstep vonal és van egy filthy dubstep vonal, nekem mindkettőből van ami tetszik és van ami nem.

DST – Makiteki

Dubstepmusic.hu: A munkád során több rádióműsorban zenéltél, nagy érdemed van az első magyarországi dubstep bulik megszervezésében (Dub Phase, Shooby-Dubby Night),2006-2010 között rezidens Dj voltál és persze saját track-jeid is kijöttek. Mire vagy a legbüszkébb az elért sikereidből,már ha egyáltalán valamit ki lehetne emelni belőlük, hogyan élted meg ezt az időszakot?

DST: A legnagyobb siker szerintem az volt, hogy összejött a Dub Phase, ami összehozta a magyar dubstep szcénát és itt volt minden külföldi aki egy picit is számított akkor (N-Type-ot kivéve, de nem rajtunk múlott). A legemlékezetesebb buli nekem a dj-ként példaképemnek tekintett Youngsta fellépése volt és a Hatcha-s buli. Talán ezt a kettőt tudnám kiemelni. Sok apró momentum van, de ha össze akarnám foglalni, akkor azt mondhatom, hogy arra vagyok büszke, hogy együtt alkothattam olyan producerekkel, akik zenéi korábban a zenei világomat jelentősen befolyásolták. Büszke vagyok arra, hogy a dubstep csodálatos zenei fejlődési vonalát végig aktívan átéltem és közvetíteni tudtam Magyarországra, hogy benne voltam, ott voltam és láttam megszületni, felvirágzani, láttam a szakma által elitélni, majd magasztalni, láttam meginogni, majd újra izzani, tévutakra térni majd megtérni, láttam ahogyan a dubstep eléri a mainstream közeget majd visszatér a gyökereihez és újra visszanyeri sötét mivoltát. Mint egy élet, a dubstep önálló életet él, mint talán több más zenei műfaj, bár másra sosem volt ilyen alapos rálátásom.

Dubstepmusic.hu: Biztos unod már az ilyen jellegű kérdéseket, de te ki/kiket tekintettél példaképednek akinek a munkájából ihletet merítettél vagy hatással volt rád és miért?

DST: Zenei előrelátás és a hozzáállás tekintetében talán FCB Kevin-t tudnám példaképnek állítani. Tetszik ahogy Kevin felülemelkedik a zenei “szcénákon”. További példaképem Tipper, aki viszont egy hatalmas zseni zeneileg, mindig 2 lépéssel előrébb jár koránál és egyébként meg egy utánozhatatlan mágus. Dj-ként viszont Youngsta a példakép (ahogy már említettem is) nekem “A dj”. Hihetetlen az az ember, ahogy kever. Filthstep zenei körökből a kanadai arcokat tudom említeni: Downlink, Liquid Stranger, Excision, Datsik komplex transformers-es hangulatképei inspirálnak legjobban. Classic dubstep körökből a régi Horsepower Productions zenék inspirálnak, Shackleton, Toasty Boy eredetisége és utánozhatatlansága.

Dubstepmusic.hu: 2010 óta büszke tagja vagy az Otherside csapatának, jelenleg pedig a Suck My Disco-val is járod az országot… Hol találkozhatunk veled legközelebb ill mostanában?

DST: Rengeteg helyen. A következő nagy boom a Koan Sound lesz a United-en és talán itt már elmondható, hogy szombat esténként 1 órás műsorom is lesz a BestwaveFm-en.

Dubstepmusic.hu: Milyen terveid vannak az idei évre? Van-e valami amit mindenképpen megszeretnél valósítani,álmok,vágyak?

DST: Szeretném végre a kis digi label-emet vízre bocsátani (Midnight Freaks), az első kiadvány már készen is van, az artwork-re várok még és mehet, aztán pedig 1-2 havonta lenne release. Szeretném befejezni a glitch-hop albumomat és kiadni az idén még. Szeretnék több időt foglalkozni zeneírással is.
DST – Terminator

Dubstepmusic.hu: A zenei pályafutásod építése gondolom sok idődet lefoglalja,ha teheted mivel töltöd el szívesen a szabadidődet?

DST: Nekem a zene a szabadidős elfoglaltság. Egyébként a családi életem és a munkám leköti minden percemet. Ha van időm, akkor is leülök és csak úgy tekergetek hangokat, ez nekem ilyen játék is, teljesen kikapcsol.

Dubstepmusic.hu: Bizonyára, vagyis remélem, hogy ismered az oldalunkat a www.dubstepmusic.hu-t. Mi a véleményed az oldalról?

DST: Mindenképpen hasznos kezdeményezés, bár szerintem még nagyon sok lehetőség kiaknázatlan ebben a weboldalban. Nagyon jó a tehetségkutató ötlete, remélem tényleg felfedeztek valakit, aki sikeres lesz később nagyobb léptékben is. Talán tudnám még tanácsolni, hogy a classic dubstep vonallal is foglalkozzatok többet, vegyétek fel a kapcsolatot jobban a dubstep-pel régebben (tehát több mint 1-2 éve) foglalkozó emberekkel. Talán meg lehetne keresni a Magyarországon dubstep-pel foglalkozó összes dj-t és összes olyan producert, akinek már jelent meg valami szerzeménye akárhol. Lehetne ebből egy központi adatbázis, de ne linkgyűjtemény legyen és tényleg legyen benne mindenki, mert anélkül nem ér sokat és hiteltelen lesz az egész. Lehetnének party-beszámolók, fotó galériák, free download szekció (nem mixek), ezek szerintem nagyobb érdeklődést generálnának. Lehetne a hazai dubstep történelmét picit áttekintő menüpont, mert szerintem egy ilyen oldal nagyban tudna segíteni a mai emberekben dubstep-pel kapcsolatos erős téveszmék eloszlatásában. Legyen áttekintő, átfogó és hiteles, a jövőre nézve ez az én tanácsom az oldalhoz és szívesen segítek is ebben, ha tudok.

Köszönjük az interjút!
Elérhetőségek:

Hozzászólások

Powered by Facebook Comments